Aktywność dzieci i nastolatków w Internecie sukcesywnie rośnie. Według raportu NASK (Nastolatki 3.0) w 2021 r. było to średnio niemal 5 godzin dziennie. W dni wolne od zajęć szkolnych czas ten wydłuża się średnio do ponad 6 godzin. Blisko co dziesiąty nastolatek był aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie. Za pośrednictwem sieci dzieci i młodzież uczą się, poznają nową muzykę oraz filmy, komunikują się, a także rozwijają swoje pasje – cyfrowy świat jest dla nich równorzędnym aspektem życia.
Niestety, już co trzeci nastolatek przejawia symptomy tzw. problematycznego użytkowania Internetu. 32% nastolatków deklaruje, że ich życie bez smartfona byłoby puste. Większość uczniów zgadza się, że korzystanie z urządzeń mobilnych pochłania zbyt dużo ich czasu, jednak 38% nie potrafi go ograniczyć.
Pojawiają się także coraz to nowe cyberzagrożenia, wymierzone w dzieci i młodzież – oszuści są aktywni w popularnych mediach społecznościowych. Dezinformacja, hejt i cyberprzemoc to kolejne zjawiska, wobec których nie możemy przejść obojętnie.
Jako pracownicy AGH, przedstawiciele fundacji TRY IT dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat najnowszych cyberzagrożeń, mądrego korzystania z sieci, walki z cyberprzemocą i higieny cyfrowej. Wierzymy, że Internet może być fascynującą przestrzenią nauki, rozwoju, rozrywki i budowania relacji, o ile tylko, nauczymy się z niego odpowiedzialne korzystać od najmłodszych lat, a jako dorośli będziemy wspierać i chronić dzieci i młodzież w obliczu zagrożeń.
"Cyfrowy Świat" to nazwa, którą zaproponowały dzieci w ankiecie przeprowadzonej po lekcji pilotażowej. Ponieważ o bezpieczeństwie w sieci mówimy do dzieci i młodzieży ich językiem, postanowiliśmy właśnie tak nazwać projekt.
Zajęcia są prowadzone przez pracowników AGH i ekspertów – przedstawicieli współpracujących instytucji w formie stacjonarnej. Docelowo, chcemy by program objął wszystkie szkoły w Małopolsce. Popołudniami, cyklicznie, będzie także dedykowany rodzicom i nauczycielom.
Warsztaty składają się z czterech, uzupełniających się modułów. Odbywają się w szkołach lub w salach dydaktycznych na AGH.
Każdą zainteresowaną szkołę czy pojedynczą klasę, znajdującą się na terenie Województwa Małopolskiego, zapraszamy do kontaktu.